Lijstje met beste gelezen boeken in 2010
CharlasNederlandstalige lezers
Únete a LibraryThing para publicar.
Este tema está marcado actualmente como "inactivo"—el último mensaje es de hace más de 90 días. Puedes reactivarlo escribiendo una respuesta.
1gust
Hier mijn lijstje met de boeken die ik in 2010 het liefst gelezen heb.(in willekeurige volgorde) Ik ben erg benieuwd naar jullie lijstjes.
Fictie:
Grossman Vasili : Leven en lot
Honoré De Balzac : Verloren Illusies
Curzio Malaparte : Kaputt
Mysliwski Wieslaw : Over het doppen van bonen
Hjalmar Söderberg :Dokter Glas
Hilsenrath Edgar : De nazi en de kapper
Sandor Maraï: Kentering van een huwelijk
Miroslaw Krleza :De Kroatische god Mars
Elisabeth Strout : Winter
Eric Vlaminck : Suikerspin
Nathan Englander : Het ministerie van buitengewone zaken
Non Fictie:
Eric De Kuyper : Het teruggevonden kind
Milan Kundera : Een ontmoeting:essays
Theodore Dalrymple : Profeten en charlatans
Graham Swift : Een olifant maken:over leven en schrijven
Fictie:
Grossman Vasili : Leven en lot
Honoré De Balzac : Verloren Illusies
Curzio Malaparte : Kaputt
Mysliwski Wieslaw : Over het doppen van bonen
Hjalmar Söderberg :Dokter Glas
Hilsenrath Edgar : De nazi en de kapper
Sandor Maraï: Kentering van een huwelijk
Miroslaw Krleza :De Kroatische god Mars
Elisabeth Strout : Winter
Eric Vlaminck : Suikerspin
Nathan Englander : Het ministerie van buitengewone zaken
Non Fictie:
Eric De Kuyper : Het teruggevonden kind
Milan Kundera : Een ontmoeting:essays
Theodore Dalrymple : Profeten en charlatans
Graham Swift : Een olifant maken:over leven en schrijven
2deklerk
Fictie:
Het afgelopen het gehele oeuvre van José Saramago gelezen, althans voor zover in het Nederlands vertaald. Gedachtegoed, stijl en verbeeldingskracht hebben diepe indruk op mij gemaakt. Ik heb zelfs even overwogen om géén fictie meer te lezen.
Het jaar begon goed: Wieslaw Mysliwski: Over het doppen van bonen.
Non Fictie:
Victor Lamme: De vrije wil bestaat niet.
Gijs Helderschee: De geldpomp
Keetie E. Sluyterman: Over de grenzen en Kerende kansen
Dick Swaab: Wij zijn ons brein
John Cassidy: Wat als de markt faalt ?
Joggli Meihuizen: Smalle marges: Nederlandse advocatuur in de Tweede Wereldoorlog.
Marc Reynebeau: Een geschiedenisvan België.
Het afgelopen het gehele oeuvre van José Saramago gelezen, althans voor zover in het Nederlands vertaald. Gedachtegoed, stijl en verbeeldingskracht hebben diepe indruk op mij gemaakt. Ik heb zelfs even overwogen om géén fictie meer te lezen.
Het jaar begon goed: Wieslaw Mysliwski: Over het doppen van bonen.
Non Fictie:
Victor Lamme: De vrije wil bestaat niet.
Gijs Helderschee: De geldpomp
Keetie E. Sluyterman: Over de grenzen en Kerende kansen
Dick Swaab: Wij zijn ons brein
John Cassidy: Wat als de markt faalt ?
Joggli Meihuizen: Smalle marges: Nederlandse advocatuur in de Tweede Wereldoorlog.
Marc Reynebeau: Een geschiedenisvan België.
3bezzabouza
Het afgelopen jaar heb ik toch weer enkele schitterende boeken gelezen :
eerst en vooral de winnaar van de "verloren Booker Prize" :
J.G. Farrell : Troubles
ook nog :
Mordecai Richler : Barney's Version
Julia Franck : De Middagvrouw
Ian MacEwan : On Chesil Beach
Jonathan Franzen : Freedom
en als allerbeste thriller : R.J. Ellory : A quiet Vendetta
non-fictie :
David Van Reybrouck : Congo een geschiedenis
Tony Judt : Het land is moe
Howard Zinn : Geschiedenis van het Amerikaanse volk
eerst en vooral de winnaar van de "verloren Booker Prize" :
J.G. Farrell : Troubles
ook nog :
Mordecai Richler : Barney's Version
Julia Franck : De Middagvrouw
Ian MacEwan : On Chesil Beach
Jonathan Franzen : Freedom
en als allerbeste thriller : R.J. Ellory : A quiet Vendetta
non-fictie :
David Van Reybrouck : Congo een geschiedenis
Tony Judt : Het land is moe
Howard Zinn : Geschiedenis van het Amerikaanse volk
4sneeuwvlokje
Beste boeken die ik in 2010 gelezen heb in willekeurige volgorde.
Fictie :
Haruki Murakami: Ten zuiden van de grens, ten westen van de zon
Agota Kristof: Het dikke schrift/Het bewijs/De derde leugen
Carlos Ruiz Zafón: Het spel van de engel
Non Fictie:
Peter Fröberg Idling: De glimlach van Pol Pot
H.L. Wesseling: Verdeel en heers
Henk van Capelle : Hitlers handlangers
I.F. Stone: Het proces Socrates
Robert D. Kaplan: Het einde van Amerika een reis naar Amerika's toekomst
Fictie :
Haruki Murakami: Ten zuiden van de grens, ten westen van de zon
Agota Kristof: Het dikke schrift/Het bewijs/De derde leugen
Carlos Ruiz Zafón: Het spel van de engel
Non Fictie:
Peter Fröberg Idling: De glimlach van Pol Pot
H.L. Wesseling: Verdeel en heers
Henk van Capelle : Hitlers handlangers
I.F. Stone: Het proces Socrates
Robert D. Kaplan: Het einde van Amerika een reis naar Amerika's toekomst
5marieke54
Mijn lijstje van beste boeken van 2010:
Fictie:
Every Man Dies Alone by Hans Fallada
Der Nazi und der Friseur by Edgar Hilsenrath
Wie es leuchtet by Thomas Brussig
Non-fictie:
De andere kant van Israël by Susan Nathan
Er werd mij verteld, over Lucia de B. by Metta de Noo
Faust's Metropolis: History of Berlin by Alexandra Richie
Er tussen in:
Berlijn by Armando
Blankow of het verlangen naar Heimatby Pauline de Bok
Fictie:
Every Man Dies Alone by Hans Fallada
Der Nazi und der Friseur by Edgar Hilsenrath
Wie es leuchtet by Thomas Brussig
Non-fictie:
De andere kant van Israël by Susan Nathan
Er werd mij verteld, over Lucia de B. by Metta de Noo
Faust's Metropolis: History of Berlin by Alexandra Richie
Er tussen in:
Berlijn by Armando
Blankow of het verlangen naar Heimatby Pauline de Bok